Astrofotografia krajobrazowa

Astrofotografia

Astrofotografia krajobrazowa

Gdy w bezchmurną noc podziwiamy piękno natury, czujemy klimat otaczającego nas krajobrazu. Porównanie naszej małej planety do miliardów galaktyk, które możemy zaobserwować sprawia, że dostrzegamy jak wielki jest kosmos w obliczu tego ziarnka piasku, którym jesteśmy. Jak więc uchwycić tę ulotną emocję i zatrzymać ją w kadrze?

Kompozycja

Otóż człowiek postrzega świat na zasadzie kontrastów, jest więc potrzebne ujęcie na którym nocne niebo będzie mogło zostać dostrzeżone w odniesieniu do przyrody. Przyrody, która często jest tak piękna, że sama w sobie może stanowić obiekt zachwytu. Zastanów się czy chcesz, aby przyroda stanowiła jedynie ciemny kontur (np. konar drzewa o ciekawym kształcie), czy też była czytelnym, jasnym elementem w kompozycji. Poprzez sprawną manipulację perspektywą dodajemy w ten sposób pierwszy i drugi plan, a zdjęcie zyska na głębi.

Okazuje się, że na konkursach astrofotografii większość zdjęć to właśnie zdjęcia zawierające element krajobrazowy. Stanowi on nie tylko nierozłączny element kompozycji obrazu, ale może także wywołać zainteresowanie w odbiorcy poprzez wzbogacenie jego treści. Światła odjeżdżającego samochodu, rozmyte postacie kierujące się w stronę namiotu, porzucony budynek... takie elementy powodują chęć zatrzymania się i zadumy nad opowiadaną historią.

Zanim wyruszysz w nocną podróż upewnij się czy obiekt, który chcesz sfotografować jest w odpowiedniej relacji do krajobrazu. Na przykład jeśli chcesz wykonać zdjęcie drogi mlecznej, upewnij się jak wysoko nad horyzontem i po której stronie świata będzie ona widoczna.

Wykorzystaj w kreatywny sposób szczególne cechy otoczenia. Może być to odbicie w wodzie, światła lamp w oddali, droga, którą przejedzie samochód, lód, szyba. Wszystko co w ciekawy sposób wchodzi w interakcję ze światłem gwiazd lub emituje własne światło.

Pamiętaj także o zachowaniu zasad dobrej kompozycji. Wyżej wypisane pomysły mogą stanowić inspirację, ale nie przeładuj zdjęcia zbyt dużą ilością szczegółów jednocześnie. Zastosuj zasadę trójpodziału lub złotego podziału. Wykorzystaj linie prowadzące wzrok na zdjęciu. Na przykład perspektywę drogi, która dąży w kierunku głównego elementu. Staraj się zauważać wszelkie wzorce i symetrię. Zamiast ustawiać statyw na wysokości oczu, zastanów się czy nie lepiej wykonać zdjęcie z żabiej perspektywy, lub wykorzystać elementy otoczenia do zdjęć z wysokości. Dostrzegaj naturalne obramowania, spróbuj wykonać zdjęcia z wnętrza jaskini, opuszczonego budynku itp...

Techniki

W zależności od tego jak długi czas naświetlania stosujemy i jaki efekt chcemy osiągnąć, musimy zastosować inne techniki. Jeśli zastosujemy bardzo długi czas naświetlania, a zamiast punktowych gwiazd, chcemy uwiecznić ich podróż po niebie, z pewnością będziemy mogli dobrze naświetlić także naturę bardzo miękkim światłem nocnego nieba. Takie zdjęcia mogą być gotowe od razu w aparacie i nie wymagać dalszej obróbki.

Schody zaczynają się w przypadku rejestracji obiektów przy zastosowaniu montażu paralaktycznego. Jeśli obiektyw naszego aparatu będzie podążał za ruchem gwiazd, automatycznie zacznie rozmywać nam otoczenie. Podobny problem napotkamy przy wykonywaniu serii zdjęć nieba z krótkim czasem naświetlania - wtedy nasz krajobraz może być mocno niedoświetlony. W takich wypadkach najlepiej jest wykonać osobne zdjęcia nieba i osobne zdjęcia krajobrazu (nie zmieniając przy tym ustawienia statywu i ogniskowej). Zdjęcia takie montujemy na koniec w programie do edycji lub możemy spróbować wykonać ujęcie HDR (High Dynamic Range).

W przypadku fotografowania niewielkich i bliskich elementów krajobrazu, które są w zasięgu maksymalnie kilkuminutowego spaceru, możemy zastosować technikę malowania światłem. Przyda nam się wtedy latarka przy pomocy której doświetlamy wybrane fragmenty sceny. Jeśli będziemy stali w miejscu i poruszali tylko źródłem światła uzyskamy ostre cienie. Natomiast jeśli będziemy się przemieszczali dookoła obiektu, cienie będą bardzo miękkie. Możemy oczywiście wykonać także kilka zdjęć krajobrazu i zmontować je później w postprodukcji. Warto poeksperymentować z różnymi rodzajami i barwami światła, aby uzyskać ciekawy efekt.

Bardzo interesujące wrażenie możemy uzyskać także wracając w wybraną lokalizację wielokrotnie - o różnych porach roku, odwiedzając ją w czasie ciekawych wydarzeń astronomicznych takich jak zaćmienia, czy noc perseidów.

Nie bój się także manipulowania kolorami. Wiele zdjęć odległych galaktyk, które podziwiamy na zdjęciach z NASA wcale nie mają na zdjęciach "rzeczywistych" kolorów dostrzegalnych gołym okiem. Są to często zdjęcia robione w innych pasmach i częstotliwości te niejako są konwertowane na to co ludzkie oko dostrzega. To nie oszustwo, a powszechna technika. W końcu astrofotografia polega na tym, by móc dostrzec to, czego naszymi ludzkimi zmysłami nie postrzegamy.